Kom igång

När du precis ska komma igång med löpningen behöver du inte skaffa den senaste GPS pulsklockan, de fräckaste skorna eller snyggaste kläderna. Håll det enkelt och börja med en lugn jogg. Att gå ut för hårt leder ofta till skador, vi vill att du ska hålla dig hel så du kan springa kontinuerligt under väldigt lång tid. Så får man bäst resultat!

Läs om hur du kommer igång med löpning

Intervaller för nybörjare

Syftet med att bedriva intervallträning, är att höja sin fysiska status och lära kroppen springa snabbare. Du kan springa intervaller vart som helst, som bana, cykelväg, grusväg, stig etc.

Läs om intervaller för nybörjare

Uppvärmning

Var noga med att värma upp inför dina pass. Skaderisken är högre om du inte värmt upp, särskilt i kallt väder – eller om du är lite äldre.

Läs om uppvärmning

Grundträning

Grundträning är en viktig del för löpare som vill ta nästa kliv i sin utveckling. Har du ett lopp du siktar på, eller ett generellt mål att klara om cirka 5-8 månader, är första grundstenen själva grundträningen. Förbered din kropp för träningen som krävs för att nå målet.

Läs mer om grundträning

Styrketräning för löpare

Att styrketräna som löpare är ett utmärkt sätt för att begränsa risken för skador. Ofta är också styrketräning något som ordineras till löpare som har blivit skadade. Är man inte skadad brukar man prata om prehab, har man blivit skadad pratar man om rehab. Är det inte vattenlöpning eller crosstrainer man pratar om, så är det med största sannolikhet styrketräning när dessa ord omnämns.

Läs om styrketräning för löpare här

Skador

Har du ont någonstans, kanske redan skadat dig, är det viktigt att ta reda på vart smärtan och problemet sitter. Detta för att effektivt kunna hitta åtgärder för att du ska springa igen.

Läs om skador här

Vi samarbetar med Nike.com. Nike sponsrar stora delar av världseliten i löpning. Löpare som Eluid Kipchoge, bröderna Ingebrigtsen från Norge, samt även svenska löpare som David Nilsson.

Träningsprogram för 10km

Har du sedan tidigare erfarenhet av löpträning är detta ett bra program för dig som vill förbättra din tid över 10km. Kanske vill du gå sub 35?! Eller vill du ta dig igenom milen på under timmen. Programmet har pass graderade mellan 1-6 beroende på prioritet, där du helt kan ta bort de lägst prioriterade. Andra pass är dessutom olika beroende på hur erfaren löpare du är.

Till träningsprogrammet för 10km löpning

Träna för ett halvmaraton

Har du en dröm om att springa ett halvmaraton på en viss tid, eller springa den bästa halvmaran du kan? Häftigt! Här har jag publicerat mitt träningsprogram som tagit mig från ett halvmaraton på 1:26 till 1:19 på ett drygt år.

Till träningsprogrammet för halvmaraton

Kilometertider

Här har vi sammanställt en tabell över kilometertider för att nå specifika tider över olika distanser.

Se kilometertidstabellen