Gå ner i vikt

Gå ner i vikt med hjälp av löpträning. Vad krävs för att gå ner vikt? Räcker det med löpning?

Gå ner i vikt med löpning

Börja springa – Utrustning?

Vilken utrustning behöver du för att börja springa? Det är bra med ett par dämpade skor och funktionskläder. Utöver det finns det ytterligare några saker man borde tänka på. Läs mer här!

Börja springa – Vilken utrustning behövs?

Löpband

Vilket löpband är bäst 2021? Läs vår guide här.

Bästa löpbandet 2021

Efter förlossning

Hur kommer man tillbaka till löpningen efter en förlossning? När kan du sätta igång?

Löpning efter förlossning

Mobilhållare

Hur får du med dig telefonen på löprundan?

Bästa mobilhållarna

Kom igång

För att komma igång med löpningen räcker det med att ta sig ut. Håll det enkelt och börja med en lugn jogg. Löpning handlar om kontinuitet. Börja försiktigt och bygg en grund under lång tid.

Läs om hur du kommer igång med löpning

Intervaller för nybörjare

Syftet med att bedriva intervallträning, är att höja sin fysiska status och lära kroppen springa snabbare. Du kan springa intervaller vart som helst, som bana, cykelväg, grusväg, stig etc.

Läs om intervaller för nybörjare

Fördelar med löpning?

Det finns många studier som visar tydliga paralleller mellan löpning och förbättrad hälsa. Du kan t.ex. bli lyckligare, förebygga cancer och leva längre genom att springa. Detta gäller oavsett vad du har för livsstil eller hälsobakgrund i övrigt.

Läs mer om fördelarna med löpning här

Skoguide

Läs vår guide i vilka skor som är bäst för långdistans 2021. Vi djupdyker i energiåtergivning.

Bästa löparskorna 2021

Vi samarbetar med Nike.com. Nike sponsrar stora delar av världseliten i löpning. Löpare som Eluid Kipchoge, bröderna Ingebrigtsen från Norge, samt även svenska löpare som David Nilsson & Kalle Berglund.

Grundträning

Grundträning är en viktig del för löpare som vill ta nästa kliv i sin utveckling. Har du ett lopp du siktar på, eller ett generellt mål att klara om cirka 5-8 månader, är första stenen på bygget din grundträning.

Förbered din kropp för träningen som krävs för att nå målet. En bra grundträningsperiod gör din kropp redo för den tuffa träningen du behöver inför din tävlingsförberedande period.

Läs mer om grundträning

Styrketräning för löpare

Att styrketräna som löpare är ett utmärkt sätt för att begränsa risken för skador. Ofta är också styrketräning något som ordineras till löpare som har blivit skadade. Är man inte skadad brukar man prata om prehab, har man blivit skadad pratar man om rehab. Är det inte vattenlöpning eller crosstrainer man pratar om, så är det med största sannolikhet styrketräning när dessa ord omnämns.

Läs om styrketräning för löpare här

Skador

Har du ont någonstans, kanske redan skadat dig, är det viktigt att ta reda på vart smärtan och problemet sitter. Detta för att effektivt kunna hitta åtgärder för att du ska springa igen.

Läs om skador här

Energi för att orka mer

När vi springer förbrukar kroppen energi i form av fett och snabba kolhydrater. De snabba kolhydraterna hämtas från leverns lagrade reserv. De lagrade kolhydraterna räcker tyvärr inte hur länge som helst, de brukar ta slut vid omkring en timmes aktivitet. Därför rekommenderar man sportdryck för löpare som vill prestera på topp under lopp från halvmaraton och längre.

Läs mer om sportdryck

Uppvärmning

Var noga med att värma upp inför dina pass. Skaderisken är högre om du inte värmt upp, särskilt i kallt väder – eller om du är lite äldre.

Läs om uppvärmning

Träningsprogram för 10km

Har du sedan tidigare erfarenhet av löpträning är detta ett bra program för dig som vill förbättra din tid över 10km. Kanske vill du gå sub 35?! Eller vill du ta dig igenom milen på under timmen. Programmet har pass graderade mellan 1-6 beroende på prioritet, där du helt kan ta bort de lägst prioriterade. Andra pass är dessutom olika beroende på hur erfaren löpare du är.

Till träningsprogrammet för 10km löpning

Träna för ett halvmaraton

Har du en dröm om att springa ett halvmaraton på en viss tid, eller springa den bästa halvmaran du kan? Häftigt! Här är ett träningsprogram inspirerat av kenyansk löpning, som bl.a. förbättrade mitt halvmara pers med 7 minuter.

Till träningsprogrammet för halvmaraton

Kilometertider

Här har vi sammanställt en tabell över kilometertider för att nå specifika tider över olika distanser.

Se kilometertidstabellen