Kost för löpare - Bra mat för hård träning

Är för att orka träna & ät för att det är gott!

En stor fördel som löpare är att du kan äta nästan hur mycket mat du bara orkar. När vi springer förbränner vi otroliga mängder energi, som då såklart måste fyllas på efteråt.

Vi som tränar mycket kan unna oss nästan vad som helst. Så länge vi inte frossar i godis vareviga kväll klarar vi oss bättre än vi hade gjort om vi bara legat på soffan. Vi kan däremot behöva vara lite extra noggranna med att få i oss alla beståndsdelar som vi behöver. En vältränad kropp behöver bra kolhydrater, fetter, vitaminer och proteiner för att fungera optimalt.

Utesluter du någon typ av mat av någon anledning, bör du försöka hitta alternativa sätt du kan få i dig de beståndsdelarna som den maten består av. Som vegetarian kan du t.ex. behöva äta större andel bönor och linser för att få i dig proteinerna som du missar när du inte äter kött.

Ät gärna så varierat du bara kan, t.ex. vegetariskt ibland och kött ibland. Man måste faktiskt inte välja sida och dra sig mot någon extrem.

Vad du bör äta omkring din träning beror självklart på vad ditt syfte med träningen är. Vill du gå ner i vikt är ett underskott på energi att rekommendera, men vill du prestera måste du äta minst så mycket som du ska göra av med.

Energibehov för löpning?

Ditt energibehov beror på många olika faktorer, som ålder, kön och kroppsvikt. Utöver det beror det även på vilken typ av träning du bedriver.

Har du som mål att ligga på en stabil vikt, bör din målsättning vara att få i dig ganska precis så mycket energi som du gör av med under dina träningspass. Detta passar en person som är nöjd med sin kropp och inte siktar på att varken bygga mer muskler eller fler kilo fett.

Är ditt mål däremot att öka i muskelvolym eller kroppsvikt överlag, är det viktigt att du får i dig mer energi än vad du gör av med. Energi i olika former hittar du i t.ex. kolhydrater och proteiner.