Vanliga skador inom löpningen

Tyvärr är det väldigt vanligt med skador inom löpningen. Detta beror i väldigt hög utsträckning på för hög belastning, eller på att man inte belastar kroppen på rätt sätt. För att komma till rätta med löprelaterade skador kan man ta hjälp från flera olika håll, beroende på vad det är för typ av skada man har råkat ut för.

Knäskador

Som löpare är man nästan garanterad att någon gång råka ut för en knäskada av något slag. Det är vanligt att nybörjare får ont i knä när du börjar med sin löpning. Men även bland erfarna löpare som kanske trappar upp sin mängd lite för snabbt.

Läs mer om knäskador

Skador inom löpning

Genomgående när det gäller skador i löpning, är att det i de allra flesta fall rekommenderas stretching och alternativ styrketräning för att förebygga nästan vad det än gäller. När man är skadad rekommenderas också ofta alternativträning som cykel, simning eller crosstrainer.

Höftskador

Att man får ont i höften när man springer kan ha många olika orsaker. På denna sidan går vi igenom hur du kan behandla din skada själv, eller om du behöver hjälp för att komma tillrätta med höftproblemen.

Läs mer om höftskador

Hälsenor / vader

Skador som att få ont i hälsenor och vader är vanligt inom löpningen, då det är den delen av kroppen som belastas mest under ett löpsteg. Läs mer här för att ta reda på hur du kan förebygga att skada dig.

Läs mer om skador på hälsenor / vader.

Knäskydd för löpare
Knäskydd för löpare

Har du råkat ut för en skada som gör att du behöver knäskydd? Här finns knäskydd för allt från nyopererade knän, till enkla band för hopparknä eller schlatter. Samtliga skydd från OS leverantören Bauerfeind.