Fördelar med löpning - Vetenskapligt uppbackade fördelar som förbättrar ditt mående

Det finns många fördelar med löpning som träningsform. Att det kan vara så pass fördelaktigt som flera forskningsartiklar vill mena på, är nästan svårt att ta in. Träning är medicin säger vissa, det visar sig också ligga väldigt nära sanningen.

Artikelns innehåll
Varför är löpning bra? Löpning gör dig glad

Enligt Folkhälsomyndigheten bör en vuxen person, över 18 år, vara aktiv i minst 150 minuter per vecka. Ansträngningsnivån bör under denna tid vara minst måttlig. Ansträngning på måttlig nivå betyder att den ska vara aerob. Det betyder att pulsen ska höjas något över det normala läget vid en promenad. Ett sätt att uppnå 150 minuters måttlig aktivitet på en vecka, är 30 minuters rask promenad 5 gånger i veckan.

Folkhälsomyndigheten säger också att 3 pass löpning på 20-30 minuter, kanske i kombination med rask promenad, är något som uppfyller rekommendationen för fysisk aktivitet. Höjer man nivån till hög ansträngning, är rekommendationen 75 minuter per vecka. Något som man då uppnår med 4 pass löpning på cirka 20 minuter vardera. Ett enkelt sätt att nå hög ansträngning är genom intervallträning.

Löpning gör dig lyckligare

En fördel med löpning är att du blir gladare. Har du sprungit regelbundet under längre tid, har du säkert någon gång upplevt den berömda ”Runners high”. Det är ett tillstånd du kan nå när kroppen belönar dig för att du sprang, i omkring 30-60 minuter, genom att utsöndra endorfiner. Detta hormon gör att vi känner oss extra glada.

I en amerikansk studie från 2012 kom man fram till att fysisk aktivitet kan vara ett bra sätt att motverka depression. Genom att patienten fick gå i rask takt på ett löpband under 30 minuter, kunde man höja humöret kraftigt hos en person som lider av en depression. Även Folkhälsomyndigheten menar att fysisk aktivitet minskar risken för psykisk ohälsa, t.ex. demens eller depression. Står på samma sida som vi länkade till längre upp i artikeln.

I en annan studie visar man på att löpning på morgonen i cirka 30 minuter, 3 gånger i veckan. Gör man det under 3 veckor, visade resultatet att försökspersonen fick bättre sömn och höjd psykisk hälsa.

Dessa studier ger dig en kraftig indikation på att löpning gör dig lyckligare. Mår du redan bra kommer du troligtvis må ännu bättre, mår du dåligt kommer du troligtvis må mycket bättre. Det är väl värt ett försök?

Löpning hjälper dig hålla vikten, eller gå ner i vikt

Springer du regelbundet 3 gånger i veckan, höjer du mängden kalorier som kroppen fortsätter förbränna även efter ditt pass är avslutat. Detta gör det avsevärt lättare att hålla vikten. För att få denna effekt räcker det att du springer bara lite snabbare än din distansfart. Någonstans mellan din distansfart och maratonfart. Har du koll på din maxpuls, kan ett riktmärke vara någonstans runt 70%.

Är du dessutom överviktig, kommer du högst sannolikt att tappa vikt av fysisk aktivitet genom löpning 3 gånger i veckan. Kroppen kommer använda fett som energi till att bygga upp sig inför nästa pass. Även vilan blir en en del av din viktnedgång, med anledning av att kroppen fortsätter bränna kalorier efter passet.

Detta stödjer även Folkhälsomyndigheten. De menar på att fysisk aktivitet minskar risken för metabola sjukdomar, t.ex. typ 2 diabetes och fetma.

Löpning stärker dina ben, knän, ligament och muskler

När du regelbundet utsätter kroppen för påfrestningen som löpning innebär, kommer tätheten i dina ben att bli högre. Detta gör att dina ben tål mer än de annars skulle göra, samt bidrar till att du inte kommer bli lika skör i dina ben när du blir äldre som annars.

Risken är stor att du har hört från vänner och bekanta att löpning inte är bra eftersom att det förstör dina knän. Detta är en myt. En myt som dessutom är motbevisad av forskning. Boston Universitys forskare David Felson har gjort en intervju där han kraftigt tillbakavisar att så skulle vara fallet. Löpning är i själva verket nyttigt för dina knän, muskler, ben och ligament i hela kroppen.

Precis som de andra punkterna instämmer Folkhälsomyndigheten i detta. Man skriver på sin hemsida att fysisk aktivitet minskar risken för fall och benbrott, t.ex. höftfrakturer.

Löpning gör dig smartare

Även när du blir äldre kommer löpningen fortsätta göra tydligt positiva effekter på din kropp, och inte minst din hjärna. Genom fysisk aktivitet håller vi våra sinnen skärpta. I en studie från 2012 kommer man fram till att fysisk aktivitet minskar risken för mentalt förlorade förmågor genom åldrandet. Studien såg att fysiskt aktiva och friska äldre, konsekvent fick bättre resultat på kognitiva test jämfört med sina mindre fysiskt aktiva jämngamla.

Detta är första punkten som det faktiskt inte står någonting om hos Folkhälsomyndigheten. Däremot finns det flera fall av svenska doktorer och vetenskapsmän som menar att fysisk aktivitet har positivt inflytande på hjärnans funktion. Nedan följer ett YouTube klipp från Anders Hansens föreläsning hos Region Kalmar.

Löpning minskar risken för cancer

Detta styrker Folkhälsomyndigheten på sin hemsida, där man skriver att fysisk aktivitet minskar risken för cancer, t.ex. bröstcancer eller tjocktarmscancer. Visst är det fantastiskt att vi kan minska våra risker att drabbas av cancer, genom att göra det vi tycker är härligast?! Man säger inte att löpning specifikt är aktiviteten man måste ägna sig åt, däremot är det de vanliga rekommendationerna om 150 minuter medelintensiv eller 75 minuter högintensiv fysisk aktivitet under en vecka.

Tyvärr botar inte löpning cancer, men det finns även andra starka bevis för att det kan hjälpa till att förebygga sjukdom. En stor majoritet av de 170 studier som finns publicerade i Journal of Nutrition visade på att regelbunden fysisk aktivitet, har en korrelation till mindre risk för vissa typer av cancer. För övrigt finns det också tecken på att om du redan har drabbats av cancer, kan löpning (med din läkares tillstånd) höja din livskvalitét under behandlingen. Detta hänger troligtvis ihop med punkten ”Löpning gör dig lyckligare” ovan i denna artikel.

Löpning gör att du lever längre

Även om du bara nöjer dig med minska möjliga fysiska aktivitet som Folkhälsomyndigheten rekommenderar (30 minuter, fem gånger i veckan), ökar du dina chanser för att leva längre. Även om du röker eller har haft cancer, har löpningen en positiv inverkan på din livslängd. I snitt 2,6 år extra som rökare och hela 5,3 år i snitt för friska cancerpatienter.

Summering

Summa summarum, ju mer du springer, oavsett hälsobakgrund eller övriga livsstilsval, kommer du öka chansen att leva längre. Visst är det fantastiskt att löpning kan förlänga livet, fast det är så kul? Är det dags att komma igång med löpningen?

Jimmie Johansson
Jimmie Johansson

Inbiten motionslöpare som gör milen på 34:43. Studerar till personlig tränare och brinner för löpning.

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
traningsprogram

Det är lätt att gå ut för hårt och skada sig om man inte har en mall att följa i början. Därför finns här ett träningsprogram för nybörjare.