Vilket intervallpass ska du köra idag?

Här har du möjlighet att hitta inspiration till ett pass du kan köra. Antingen tar du passet rakt av, eller så anpassar du det så de passar dig. Gemensamt för alla våra pass är att du behöver ha lite koll på hur snabb du är på olika distanser. De allra flesta pass refererar till t.ex. milfart, halvmarafart, 5km fart eller liknande.

Det är bara referenspunkter, du kan också köra passen helt på känsla. Rekommenderat i så fall är att vara ganska restriktiv med farten i början. Har du mycket energi kvar mot slutet av passet kan det vara dags att öka farten.

Inför alla typer av intervallpass rekommenderar vi att du värmer upp med lugn jogg under 10-15 minuter före du sätter igång med passet. Avsluta gärna uppvärmningen med lite dynamiska stretchövningar och eventuellt ett par koordinationslopp. Läs mer om uppvärmning inför pass.

Vill du köra ett pass baserat på tid eller distans?

Här kan du få ett intervallpass som är anpassat efter de val du gör. Intervallpass finns i två olika former, antingen i tidbestämda intervaller, eller intervaller över en viss distans. Är du t.ex. på en löparbana kanske intervaller över en distans är att föredra, medan det på ett elljusspår är lättare att köra tidsbestämda intervaller.

Lycka till på ditt pass!

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter